سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یامعین الضعفاء
 
لوگوی همسنگران
طراح قالب
معببر سایبری فندرسک

آیت‏ الله جوادی‏ آملی:

ایام پایانی شعبان زمان حسابرسی اعمال است

 


  آیت‏ الله جوادی‏ آملی از مراجع عظام تقلید ایام پایانی ماه مبارک شعبان را زمان حسابرسی اعمال یکساله انسان و ماه رمضان را آغاز سال دینی توصیف کرد.

 به نقل از خبرگزاری فارس، آیت‏ الله عبدالله جوادی‏ آملی در جمع کارکنان نیروی زمینی سپاه پاسداران، خانواده شهدا، اعضای ستاد اقامه نماز جمعه شهرستان پاکدشت و جمعی از اهالی محلی در مسجد قائم آل محمد (عج) محله احمدآباد دماوند اظهار داشت: آنچه در بخش پایانی ماه پرخیر و برکت شعبان مهم بوده، این است که ما مسئله محاسبه را درست ارزیابی کنیم.

وی ادامه داد: سر این نکته در آن است که همه ما در هر شبانه‏ روزی موظف هستیم تا اهل حساب باشیم، زیرا بهترین سرمایه که عمر است را می‏دهیم و باید در برابر این سرمایه چیزی به دست آوریم.

این مرجع با اشاره به احادیثی از ائمه اطهار (ع) خاطرنشان کرد: در احادیث ائمه اطهار (ع) نیز آمده است که "کسی که اهل حساب نباشد، از ما نیست".

وی تصریح کرد: اما راز طرح این محاسبه در چنین روزی یعنی ایام پایانی ماه پرخیر و برکت شعبان آن است که هر کس برای خود یک دوره سالانه دارد.

جوادی‏ آملی اضافه کرد: دوره سالانه یک کشاورز روز نخست فصل پاییز است؛ دوره سالانه یک دانشجو روز نخست سال تحصیلی است و سال عمومی نیز که همه دارند در ماه فروردین است؛ البته این دوره سالانه مربوط به نو شدن حیات گیاهی است و نمی‏تواند برای حیات انسانی نیز احتساب شود.

این مرجع عالی‏قدر جهان تشیع افزود: اما آن سالی را که دین در دعاها و روایات تعقیب می‏کند، این است که اول ماه مبارک رمضان، اول سال است.

وی ادامه داد: این موضوع علاوه بر دعاهای روز نخست ماه مبارک رمضان در روایاتی که این ماه مبارک را معرفی می‏کند نیز آمده است.

جوادی‏آملی اضافه کرد: کسانی که در مسائل اخلاقی، محاسبه نفس و مراقبه نفس کار می‏کنند، عمری که سرمایه است می‏دهند و چیزی که برابرش می‏گیرند را در روزهای پایانی ماه شعبان و آغاز ماه مبارک رمضان محاسبه می‏کنند.

این مرجع عالی‏قدر جهان تشیع افزود: یک تاجر و دانشجو نیز در آخر سال کاری و درسی امور خود را حسابرسی می‏کنند.

این مرجع با بیان اینکه جانبازان باید قدر خود را بدانند، خاطرنشان کرد: شما جانبازان و خانواده شهدا که به لطف الهی به شهدا وابسته‏اید، باید قدر این نعمت را بدانید.

وی ادامه داد: جامعه قدر شما را می‏داند، اما امید آن است که خود قدر خود را بدانید و برای نظام دعا کنید و فرزندان خود و جامعه را از دعای خود تامین کنید.

جوادی ‏آملی اضافه کرد: کوشش خالصانه کارکنان سپاه در این مدت طولانی مدنظر خدای سبحان خواهد بود.

 



[ شنبه 91/4/24 ] [ 10:3 صبح ] [ فولادپور ]

کسی که زیبایی اندیشه دارد زیبایی ظاهر خود را به نمایش نمیگذارد.

استاد شهید مطهری

رهبر معظم انقلاب اسلامی، حجاب را موجب شخصیت زن و عاملی برای وقار و متانت او دانستند و تصریح کردند: ‌عفاف بانوان باعث افتخار ، ارزش گذاری و سنگین شدن آبرو و احترام زن در جامعه می شود به همین دلیل باید از اسلام به خاطر توجه به مسئله حجاب تشکر کرد. رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، شناخت و معرفت اهل بیت را نعمت بزرگ خداوند دانستند و خاطرنشان کردند: ستایشگری فضائل اهل بیت (ع) در قالب شعر و نثر نعمت دیگری است که مداحان باید قدر آن را بدانند.

برگرفته از سایت روزنامه خراسان



[ یکشنبه 91/4/18 ] [ 8:0 عصر ] [ فولادپور ]

مفهوم حجاب

حجاب ، در لغت به معنای مانع و پرده و پوشش آمده است. حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بعد ایجابی و سلبی است. بعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است و این دو بعد باید در کنار یکدیگر باشند؛ تا حجاب اسلامی محقق شود. گاهی، ممکن است یک بعد باشد ولی دیگری نباشد که در این صورت، نمی توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می تواند اقسام متفاوتی داشته باشد، از جمله حجاب ذهنی، فکری و روحی، علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می کند، نام برده شده است، مثل حجاب و پوشش در نگاه که به مردان و زنان، در مواجهه با نامحرم توصیه شده است.
«جلابیب» جمع جلباب، به معنای مقنعه ای است که سر و گردن را می پوشاند. (2) و یا پارچه ی بلندی است که تمام بدن و سر و گردن را می پوشاند. (3) مرحوم امین الاسلام طبرسی، در «مجمع البیان» ، در ذیل آیه می نویسد، «جلباب» عبارت از روسری بلند است که هنگام خروج از خانه، زنان به وسیله ی آن، سر و صورت خود را می پوشانند ... مقصود این است که با روپوشی که زن بر تن می کند، محل گریبان و گردن را بپوشاند. با توجه به معانی جلباب و از جمله، این معنی که پارچه ی بلندی برای پوشیدن تمام بدن و سر و گردن است، در معنای امروزی، می توان پوشش «چادر» را با «جلباب» همانند و مشابه در نظر گرفت و از آن جا که در این آیه، به طور مشخص به استفاده ی زنان و دختران از جلباب اشاره شده است، می توان نتیجه گرفت که طبق فرموده ی رهبر معظم انقلاب اسلامی، چادر به عنوان یک حجاب برتر مطرح شده است.

آثار و پیامدهای رعایت حجاب

الف- آثار فردی
در خصوص آثار فردی رعایت حجاب، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1. احترام به شخصیت زن، به واسطه ی رعایت حجاب، 2. مصونیت ارتباطات زن با مردان غریبه، 3. حفظ اعتقادات مذهبی برای افراد، 4. حفظ عفت زن و جلوگیری از فساد و ناهنجاری.
ب - آثار اجتماعی
آثار اجتماعی رعایت حجاب فراوانند که برخی از آنها عبارتند از:
1. سلامت نسل جدید جامعه، 2. پیشگیری از فساد اخلاقی، 3. مبارزه با مظاهر بی دینی، 4. حفظ کیان خانواده.
در این نوشتار، آیه ی 59 سوره ی احزاب و نکات پیرامون آن را بررسی کردیم، اما در مورد انواع حجاب، با مطالعه ی کتب تفسیری و آیات قرآنی دیگر، مشخص می شود که انواع حجاب در قرآن، به سه بخش تقسیم شده است.



[ یکشنبه 91/4/18 ] [ 7:49 عصر ] [ فولادپور ]

چه جمعه ها که یک به یک غروب شد نیامدی............چه بغضها که در گلو رسوب شد نیامدی
خلیل آتشین سخن ؛ تبر به دوش بت شکن..............خدای ما دوباره سنگ و چوب شد نیامدی
برای ما که خسته ایم نه؛ ولی................................برای عده ای چه خوب شد نیامدی
تمام طول هفته را به انتظار جمعه ام.......................دوباره صبح؛ ظهر ؛ نه غروب شد نیامدی

ما معتقدیم که عشق سر خواهد زد

بر پشت ستم کسی تیر خواهد زد

سوگند به هر چهارده آیه نور

سوگند به زخم های سرشار غرور

آخر شب سرد ما سحر می گردد

مهدی به میان شیعه برمی گردد

اللهم عجل لولیک الفرج

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *



[ جمعه 91/4/16 ] [ 11:13 صبح ] [ فولادپور ]

بسمه تعالی

 

... میدانم بهاری هست،

                   بهاری سبز و جاودانه

                                      و گلهای تشنه را،

                                                      سیراب خواهد کرد.

و پرندگان خوش الحان

                     بر سر شاخساران،

                                   سرود زندگی خواهند خواند.

امّا در این میان، من؛

              جای خالی تو را،

                           و قاب عکس گوشه ی دیوار را،

                                                              نظاره می کنم

که شاید روزی،

             به چهره ی زیبای تو آذین بسته شود.



[ دوشنبه 91/4/12 ] [ 7:51 عصر ] [ فولادپور ]
<< مطالب جدیدتر ........ مطالب قدیمی‌تر >>

درباره وبلاگ
برچسب‌ها
امکانات وب