یامعین الضعفاء |
علامه حسنزاده آملی: از همان ابتدا، عشق عجیبی به دیوان شعرا و نظم داشتم. ای کاش از همان وقت کسی به من میگفت که آقا، به جای اینکه بیای و شعر ها را حفظ کنی، شروع کن به حفظ قرآن و الان این حسرت برای من به جا مانده است که این عشق و علاقهای که به شعرا داشتم، کاش در حفظ قرآن به کار میبردم.
قرآن کریم یکی از دو امانت گرانبهایی است که پیامبر(ص) برای هدایت امت خویش بر جای گذارده اند و به خاطر سپردن این امانت در ذهن علاوه بر نورانیت و صفای باطن موجب تسلط بر آیات می شود که این امر علاوه بر نقش هدایت گری برای خود حافظ می تواند موجب استحکام و اتقان سخنان وی شود به همین خاطر علمای بزرگ اسلام همواره طلاب را به حفظ نمودن قرآن تشویق نموده اند.
دکتر سیدمحمدباقر حجتی:میتوانیم رسولخدا صلیاللهعلیهوآله را نخستین حافظ قرآن شناخته و بگوییم که پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله در رأس همه حفاظ و قراء قرآن قرار دارد، زیرا با استفاده از نصوص قرآنی به این نتیجه میرسیم رسولخدا صلیاللهعلیهوآله برای حفظ و به خاطر سپردن آیات قرآنی، سختکوش و بسیار ساعی بوده است. طبرسی ضمن تفسیر آیه «سنقرئک فلا تنسی» مینویسد ما از تو میخواهیم قرآن را بخوانی تا آن را فراموش نکنی … و با وجود اینکه رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله امی بود قرآن را به خوبی حفظ میکرد.
حتی جبرائیل علیهالسلام سوره طولانی را بر پیغمبر صلیاللهعلیهوآله میخواند و آن حضرت با یک بار خواندن، آنچنان آیات آن را به خاطر میسپرد که هرگز آن را فراموش نمیکرد …
اهتمام رسولخدا صلیاللهعلیهوآله به خود آن حضرت محدود نبود بلکه دیگران را نیز به این امر دعوت و تشویق میفرمود و اصرار داشت تا صحابه نیز قرآن را به خاطر بسپارند …
همزمان با رسولخدا صلیاللهعلیهوآله گروهی از صحابه، آیات قرآنی را به خاطر سپردند و به حفاظ و یا قراء مشهور گشتند، وقتی صحابه، آیه یا سورهای را از پیغمبر صلیاللهعلیهوآله میشنیدند، چندین بار به آن حضرت مراجعه میکردند و در حضور او به قرائت قرآن میپرداختند تا رسول خدا صلیاللهعلیهوآله به کیفیت حفظ آنها مطمئن شود … باری، همزمان با حیات پیغمبر صلیاللهعلیهوآله مرکزی شبیه به کانون تعلیم قرائت قرآن و حفظ و تمرین آن به وجود آمد که آن حضرت بر آن نظارت میکرد و مردم را به آن تشویق میفرمود و صحابه نیز سخت در این راه میکوشیدند و حتی اکثر اوقات و فرصتهای زندگی بعضی از آنها به قرائت و حفظ قرآن مصروف میگشت تا جایی که همیشه برای ارائه محفوظات قرآنی خود، آمادگی دقیق و کافی داشتند. علامه سید جعفر مرتضی عاملی:… حافظان امت در قرآن نقطه و حرکات اعرابی را گذاشتند و ضبط کردند و چگونگی نطق به نص قرآن را که حتی در «واو» هم محفوظ و مصون مانده برای همگان بیان داشتند .
چگونه ممکن است کوچکترین شکی بر آن وارد شود، حال اینکه فقط کسانی که قرآن را در سینهها حفظ کرده بودند، هزاران نفر بودند که از زمان پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله آن را سینه به سینه به هم منتقل و بر آن بزرگان پیر شدند و کودکان به جوانی و جوانان به پیری رسیدند. حتی میگویند: «آن تعداد از قاریان قرآن که در جنگ صفین حضور یافتند سیهزار نفر بودند.» پس چگونه است قاریانی که در این واقعه شرکت نکردند؟! (در صدر اسلام به حفاظ قاری، قاری گفته میشد و در واقع قرائت از حفظ جدا نبود.) … امیرالم?منین علیهالسلام در جهت تشویق مردم به حفظ قرآن، برای کسانی که قرآن را حفظ کنند، سهمی در بیتالمال قرار داد. حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی:قرآن به صورت یک مجموعه با همین شکل فعلی در عصر خود پیامبر صلیاللهعلیهوآله جمعآوری شده بود و مسلمانان سخت به یاد گرفتن و حفظ آن اهمیت میدادند و اصولاً شخصیت افراد در آن عصر تا حد زیادی به این شناخته میشد که تا چه اندازه از آیات قرآن را حفظ کرده بودند …
مسأله حفظ قرآن به عنوان یک سنت و یک عبادت بزرگ همیشه در میان مسلمانان بوده و هست، حتی پس از آن که قرآن به صورت یک کتاب تکثیر شد و در همه جا پخش گردید و حتی بعد از پیدایش صنعت چاپ که سبب شد این کتاب به عنوان پر نسخهترین کتاب در کشورهای اسلامی و چاپ و نشر گردد، باز مسأله حفظ قرآن به عنوان یک سنت دیرینه و افتخار بزرگ موقعیت خود را حفظ کرد، به طوری که در هر شهر و دیار همیشه جمعی از حافظان قرآن بوده و هستند. هماکنون در حجاز و بعضی دیگر از کشورهای اسلامی، مدارسی به عنوان مدرسه تحفیظ القرآن الکریم یا نامهای دیگر وجود دارد که برنامه شاگردان آن در درجه اول مسأله حفظ قرآن است. در ملاقاتی که در سفر مکه با ر?سای این مدارس در آن شهر مقدس روی داد، معلوم شد گروه بسیار زیادی از پسران و دختران جوان در مکه در این مدارس نامنویسی کرده و مشغول تحصیل هستند. یکی از مطلعین میگفت هماکنون در کشور پاکستان در حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر حافظ قرآن وجود دارد.یکی از شرایط امتحان ورودی دانشگاه اسلامی الازهر مصر (طبق نقل دایرهالمعارف فرید وجدی) حفظ تمام قرآن است که از 40 نمره حداقل باید 20 نمره بگیرند.
کوتاه سخن اینکه سنت حفظ قرآن از عصر پیامبر صلیاللهعلیهوآله و به دستور و تأکید خود آن حضرت که در روایات زیادی وارد شده در تمام قرون و اعصار ادامه داشته است. حفظ قرآن علاوه بر اینکه موجب نورانیت دل شده و برای همه مسلمانان مطلوب می باشد، برای کسی که وظیفه تبلیغ دین را بر عهده داشته و در این مسیر گام بر می دارد ارزش مضاعف دارد چرا که تسلط او بر قرآن موجب توان استدلال به آیات کریمه برای استحکام سخنانش می شود. به همین خاطر علما و بزرگان طلاب را به حفظ قرآن تشویق می نموده اند: شهید اولآیاتی از قرآن را برگزین و وِرد خود ساز و اگر حفظ قرآن در توانت باشد، حتماً آن را از بر نما و اگر آن توان را در خود ندیدی، هر مقدار از آیات را توانستی حفظ کن و در این امر کوتاهی مکن.
شهید دوم:نخستین و مهمترین چیزی که شاگرد قبل از شروع به تحصیل باید بدان بپردازد، آن است که حفظ کتاب خداوند متعال را شروع نماید و قرآن را به صورت قوی و متقن حفظ کند، زیرا قرآن اصل و اساس تمام علوم و با اهمیتترین آنهاست.
علمای پیشین چنین بودند که حدیث و فقه را جز به شخصی که حافظ قرآن نباید به سراغ اشتغالاتی برود که باعث نسیان و فراموشی قرآن شده یا به قدری او را به خود مشغول میکنند که حفظ قرآن او در معرض فراموشی قرار میگیرد.
بلکه حتماً باید از اینگونه امور بپرهیزد، بلکه ملزم باشد که هر روز به تکرار محفوظاتش بپردازد … و پس از حفظ کامل قرآن به تفسیر و سایر علوم قرآنی بپردازد. علامه حسنزاده آملی:حقیقت امر این است که از همان ابتدا، عشق عجیبی به دیوان شعرا و نظم داشتم. روی این ذوق، همان وقت، تمام دوبیتیهای باباطاهر را حفظ بودم و تمام رباعیات خیام را و اکثر غزلیات حافظ را و همینطور دیگران را و ای کاش از همان وقت کسی به من میگفت که آقا، به جای اینکه اینها را حفظ کنی، شروع کن به حفظ قرآن و الان این حسرت برای من به جا مانده است که این عشق و علاقهای که به دواوین (دیوانهای) شعرا داشتم، کاش در حفظ قرآن به کار میبردم. استاد علامه سید محمد فرزان:استاد اهتمام بسیار به تلاوت و حفظ قرآن کریم داشت و به شاگردان پیوسته توصیه میکرد که همانند پدران و اجدادتان هر بامداد بعد از گزاردن دوگانه (نماز صبح) به درگاه یگانه، حتماً یک سوره یا حداقل چند آیه را پای نماز بخوانید.
[ پنج شنبه 91/6/9 ] [ 9:57 صبح ] [ فولادپور ]
|
||