یامعین الضعفاء |
گل رز آسمانی، اعجاز قرآن
معجزات علمی قرآن در تمامی زمینهها برای اهل علم نمایان گشته است که شامل مسایل بلاغی، مسایل علمی، خبر از آینده و حکمتهای تشریعی میباشد. به طور کلی میتوان گفت که آشکارتر شدن اعجاز علمی به دو دلیل است: نخست، این که بر همهی ابعاد اعجازی قرآن و سنت دلالت مینماید و دیگری، پی بردن به دانشهای هستیشناسی در خلال آن و منظور از اعجاز این است که مردم را به مبارزه میطلبد تا همانند قرآن را بیاورند، در حالی که مردم از انجام آن عاجز و ناتوان میباشند. علمی بودن اعجاز در رابطه با پر بار بودن آنها در زمینهی علم و دانش است، اما هدف از اعجاز قرآن بدین معنا نیست که اهمیت قرآن با نتایج تحقیقات علمی نمایان شود و ما به آن دل خوش شویم، بلکه قرآن کتابی فراتر از علم و دانش امروزی است و راه نما بودن و هدایتگریاش از همهی جهات مهم تر است. قرآنی که ابوبکر و عمر و خالد بن ولید را ساخت، از مقایسه کردن با نتایج تحقیقات علمی دور بود. (1)
(هر کاوشگر و محقق و متفکری با تأمل و تحقیق در هستی و نگرش و تدبر در آیات قرآنی مربوط به جهان، با تمام وجود، در مییابد که قرآن، سخن پروردگار است که بر محمد پیامبر (ص) نازل شده و محال است که بشریت به طور فردی و یا با دستیاری همدیگر توانسته باشند، آن را به وجود آورند. کنفرانسهای جهانی که در مراکز مختلف دنیا و در موضوع اعجاز علمی قرآن و سنت، برگزار میشود، روشن میسازد که تحقیقات علمی دقیق و استوار، که توسط دانشمندان غیرمسلمان و نه در جهت خدمت به قرآن و سنت اسلامی، انجام گرفته است و دهها سال طول کشیده و میلیونها دلار، صرف آن شده است، نتایجی را به دست داده که بدون هیچ اجباری و اصرار و تأویل و یا تحریف حقایق کاملاً مطابق و هماهنگ با رهنمودهای قرآن و سنت است و نه تنها با مفهوم کلی آیات، بلکه با کلمات و حروف قرآن نیز، هماهنگی دارد، این موضوع مصداق این آیه است که میفرماید :
{سَنُرِیهِمْ ءایاتِنا فی الآفاقِ وَ فی انْفُسِهِمْ، حتّی یَتَبَیَّنَ لَهُمْ انَّهُ الحَقُّ اَوَلَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ انَّهُ عَلی کلِّ شَیءٍ شهیدٌ} فصلت : 53" ما به آنان که منکر اسلام و قرآنند هرچه زودتر دلائل و نشانههای خود را در اقطار و نواحی آسمانها و زمین، که جهان کبیر است و در داخل و درون خودشان که جهان صغیر است به آنان که منکر اسلام و قرآنند نشان خواهیم داد تا برای ایشان روشن و آشکار گردد که اسلام و قرآن حق است. آیا تنها این بسنده نیست که پروردگارت بر هر چیزی حاضر و گواه است؟". در 31 اکتبر سال 1990 میلادی برابر 31 آبان ماه 1369 یکی از ایستگاههای فضایی مشهور، از طریق یکی از تلسکوپهای بزرگ خویش تصویری از فضا را منتشر کرد که هر بینندهای، در اولین نگاه، آن را به شکل یک گل کاملاً قرمز، با برگهای قرمز سیری بزرگ و برگهای کوچکتر سبز رنگ و براق، که در وسط آن کاسبرگ آبیرنگ قرار داشت، میدید و در این قضیه، هیچ شکی نداشت. اما آن عکس در حقیقت، تصویر انفجار ستارهای بزرگ به اسم "عین القط" بود که با زمین، سیزده هزار سال نوری فاصله داشت. البته در آن ایستگاه هزاران تصویر رنگی دیگر که توسط تلسکوپهای بزرگ، به دست آمده بود و هرکدام عجایبی از فضا را به تصویر کشیده بود، یافت میشد. اینک رابطه این تصاویر با بحث اعجاز قرآن را با ذکر آیهای از سوره "الرحمن" بیان میکنیم: خداوند در قرآن کریم میفرماید :{فَاذا انْشَقَّتِ السَّماءُ فَکَانَتْ وَرْدَهً کَالدِّهانِ{ رحمن : 37"بدانگاه که آسمان شکافته شود، و گلگون گردد همچون روغن گداخته حوادث هولناکی رخ میدهد که به گفتار در نمیآید". اگر در تمام تفاسیر قرآن که قبل از انتشار این عکس نوشته شدهاند دقت کنید، مطلبی که تفسیر این آیه را در حد قناعت انسان بیان کند، نخواهید یافت، زیرا همانگونه که حضرت علی فرموده است، در قرآن آیاتی وجود دارد که هنوز تفسیر نشده است و حقیقت امر اینست که در اثر انفجار آن ستاره و پراکنده شدن دود و گازهای حاصل از آن، شکلی شبیه به یک گل درخشان، پدید آمده است، در هر حال اگر این انفجار، هر صورت زیبای دیگری را نیز به خود میگرفت، باز تفسیری مناسب برای این آیه به شمار میرفت، و این بار هم اعجاز قرآن در این قالب خود را نشان داده است و استمرار اعجاز تا قیامت، ما را در انتظار ظهور پدیدههای شگفتانگیز دیگر نیز میگذارد. به همین دلیل پیامبر گرامی ص، یا به اجتهاد خویش و یا به الهام خداوند از تفسیر اکثر آیات آفاقی قرآن پرهیز نموده است، زیرا همانگونه که بیان شد، در صورت شرح و تفسیر مختصر و کوتاه این آیات، آیندگان به انکار آن میپرداختند و در صورت تفصیل معنی آنها، همراهان و همعصران ایشان را یارای درک وفهم کامل آن نبود و به انکار نبوت ایشان میپرداختند. لذا، تفسیر آنها به پیشرفت و تکامل علم و زندگی، مؤکول شده است. در تفسیر ابن کثیر رح آمده است [2] : "فکانت ورده کالدهان"، یعنی همانگونه که روغن [3] و نقره ذوب میشوند.در رأی دیگری آمده است [4] که : منظور اینست که آسمان همانند چرم قرمز، میشود. ابن عباس نظر دیگری نیز روایت کرده که : یعنی مانند اسب سرخ رنگ میشود[5]. حسن بصری میگوید[6] : یعنی آسمان رنگارنگ میشود. مجاهد میگوید[7] : مانند روغن و رنگهای روغنی میشود، این نظر در تفسیر ابن کثیر آمده است. در تفسیر قرطبی آمده است که [8] : "یعنی آسمان مانند روغن، صاف و شفاف میشود و سعیدبن جبیر و قتاده همان را ذکر کرده و گفتهاند که رنگ قرمز نیز به خود میگیرد. رأی ضعیفی نیز بیان میدارد که در سرخی به گل میماند و مانند روغن جاری میشود". اگر این انفجار، هر صورت زیبای دیگری را نیز به خود میگرفت، باز تفسیری مناسب برای این آیه به شمار میرفت، و این بار هم اعجاز قرآن در این قالب خود را نشان داده است و استمرار اعجاز تا قیامت، ما را در انتظار ظهور پدیدههای شگفتانگیز دیگر نیز میگذارد
و رأی ضعیف دیگری نیز میگوید : "الدَّهان"، همان پوست قرمز است، یعنی آسمان در اثر شدت گرما همانند چرم قرمز، سرخ میشود".
اما همانگونه که ذکر کردیم، آنچه که در تفسیر این آیه، توجه ما را به خود جلب میکند، اینست که، توسط تلسکوپ فضایی هابل، تصویری از انفجار ستاره "عینالقط" به دست آمده که کاملاً مشابه یک گل سرخ است. این عکس توسط سازمان فضایی آمریکا ناسا در اینترنت منتشر شد. پس مصداق واقعی این آیه {فَاذا انْشَقَّتِ السَّماءُ فَکَانَتْ وَرْدَهً کَالدِّهانِ} در واقعه مذکور یافت میشود و ثابت میکند که این قرآن کلام خداوند است. و معجزهای است که تا پایان هستی ادامه دارد. به ذهن چه کسی خطور میکرد که ستارهای در آسمان منفجر شود و شکل کامل یک گل سرخ را با برگهای قرمز و کاسبرگ آن در وسط و برگهای کوچکتر سبز، به خود بگیرد، این تصویر را تلسکوپ بزرگی چون تلسکوپ هابل از ستاره "عین القط" که در حال انفجار بوده، گرفته است. این ستاره سیزده هزار سال نوری با زمین فاصله دارد اما مهم اینست که این واقعه جزو پدیدههای واقعی روز است و کاملاً جای اعتماد و باور.در طرف دیگر قضیه نیز کتاب خدا در دستان ماست، که منهج و قانون زندگی ما و ریسمان محکم الهی است که هر کس به آن عمل کند، خوشبخت و موفق بوده و آنکه ترکش کند، بدبخت و هلاک خواهد شد. پدیده مذکور جزو نشانههای خداست. پینوشتها: 1. سایت پینوس، گردآوری ابراهیم کامرانپور 2. تفسیر ابن کثیر ، ج4 ، ص 276 3. ابن عباس 4. تفسیر ابن کثیر ، ج4 ، ص 276 5. همان 6. همان منبع 7. تفسیر قرطبی ، ج 17 ، ص 173 ، با اندکی تصرف
< type="text/java">> [ یکشنبه 91/2/10 ] [ 8:38 عصر ] [ فولادپور ]
|
||