سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یامعین الضعفاء
 
لوگوی همسنگران
طراح قالب
معببر سایبری فندرسک

افرادی که شب و روز با شتاب کار می‌کنند تمایل چندانی ندارند که وقت‌شان را صرف آشپزی کنند. اما ساندویچ‌های رنگارنگی که در رستوران‌های فست‌فودی عرضه می‌شوند سرشار از قندها و چربی‌هایی هستند که برای سلامتی مضر هستند.

اگر از آن دسته افرادی هستید که آشپزی را وقت تلف کردن می‌دانید و فست‌فودها را جایگزین غذاهای خانگی و سالم کرده‌اید توصیه می‌کنیم اندکی تأمل کرده و این مطلب را تا انتها بخوانید شاید نظرتان نسبت به سبک زندگی که در پیش گرفته‌اید تغییر کند.

هر فردی با توجه به جنسیت، سن و سال و نوع فعالیت‌های روزانه‌ی خود نیاز به رژیم غذایی خاصی دارد. اما فست‌فودها بدون در نظر گرفتن این نیازها، سن و سال و فعالیت‌های روزمره‌ی افراد، تأثیر واحدی روی آن‌ها می‌گذارد. با این معنی که فرقی نمی‌کند شما کودک باشید یا نوجوان، بزرگ‌سال یا یک فرد سالخورده، سالم باشید یا خدای ناکرده مریض، اهل ورزش و فعالیت باشید یا خانه دار و خانه نشین، باردار باشید یا در هر وضعیت دیگر. فست‌فودها توجهی به شرایط شما ندارند و تأثیر غذایی یکسانی روی تمام افراد می‌گذارد.

به محض اینکه عادت کردید شب و روز راهی رستوران‌های فست‌فودی شوید

و به اصطلاح دلی از عزا در بیاورید به مرور دچار خواب‌آلودگی و خمودگی می‌شوید. یعنی به مرور زمان شادابی و سرزندگی‌تان را از دست می‌دهید

 

 

همبرگرهای خوشمزه و سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌ها اساس منوهای تمام رستوران‌های فست‌فودی را تشکیل می‌دهد. البته چند سالی هست که تنوعی در این منوها ایجاد شده و چند نوع سالاد، مرغ، ماهی و چند نوع غذای دیگر هم به لیست غذایی اضافه شده است.

 

اما در هر صورت تمام این غذاهای فست‌فودی معمولاً ارزش غذایی یکسانی دارد. این غذاها:

* سرشار از چربی‌اند.

* سرشار از قند و نمک هستند.

* فاقد فیبرهای گیاهی‌ هستند.

* از نظر ویتامین نیز فقیر هستند.

به عنوان مثال همان منوی قدیمی و آشنای فست‌فودها را نظر بگیرید. منظورمان همبرگرهای معروف، سیب‌زمینی سرخ کرده، کوکاکولا و کچاپ است. این مواد غذایی، سه طعم از شش طعم موجود را دارا می‌باشند: یعنی شیرین، شور و اسیدی. در واقع گوشت و نان ساندویچ‌هایی که بی مهابا گاز می‌زنید و نوشابه‌های گازداری که سر می‌کشید شیرین هستند؛ سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌هایی که سفارش می‌دهید شور هستند و کچابی که با لذت به همبرگرتان اضافه می‌کنید حاوی سرکه و اسیدی است.

این نوع تغذیه بیشتر مورد استفاده‌ی افرادی است که بیشتر در زندگی ماشینی امروزه غرق شده‌اند و مصرف این نوع غذاها شاید راهی باشد برای تسکین مشکلات عاطفی مثل استرس و اضطراب. اما باید بگوییم که این نوع تغذیه راه به جایی نمی‌برد و برای سلامت شما مضر است. می‌پرسید چرا؟ دلیلش ساده است به خاطر این که این نوع غذاها نامتعادل و دیر هضم هستند.

 

اثرات کوتاه مدت «تغذیه‌ی فست‌فودی»

به محض اینکه عادت کردید شب و روز راهی رستوران‌های فست‌فودی شوید و به اصطلاح دلی از عزا در بیاورید به مرور دچار خواب‌آلودگی و خمودگی می‌شوید. یعنی به مرور زمان شادابی و سرزندگی‌تان را از دست می‌دهید. احساس سنگینی می‌کنید و حرص و ولع‌تان برای خوردن انواع ساندویچ‌ها و سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌ها بیشتر می‌شود.

باید بدانید که نوشیدنی‌های لایت مثل نوشابه‌های گازدار یا کوکاها حاوی آسپارتام هستند.

چربی ترانس

چربی‌های موجود در فست‌فودها از نوع چربی‌های ترانس یا اشباع شده‌اند و قند و نمک آن تصفیه شده است.

از این گذشته گاهی در سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌ها و چیپس‌ها ترکیبات شیمیایی مثل «آکریلامید» یافت می‌شود. متأسفانه متخصصان معتقدند که این ماده سرطان‌زا است.

علاوه بر این در سیب‌زمینی سرخ کرده‌ها مواد دیگری مثل «دکستروز» و «گلوتن» نیز پیدا می‌شود.

در این غذاها مواد افزودنی شیمیایی زیادی نیز وجود دارد و تمام این مواد میزان رادیکال‌های آزاد خون را بالا می‌برند. حتماً می‌دانید که همین رادیکال‌های آزاد چه صدماتی به بدن می‌زنند. رادیکال‌های آزاد باعث التهاب و پیری سلول‌های بدن می‌شوند. لازم است که بدانید محققان نشان داده‌اند که تنها یک ساعت بعد از صرف غذا در فست‌فودها میزان رادیکال‌های آزادی خون 125 درصد افزایش می‌یابد، دو ساعت بعد این میزان به 175 درصد و سه ساعت بعد به 138 درصد می‌رسد.

متخصصان معتقدند که گوشت قرمز مسئول 70 درصد تمام آسیب‌های غذایی مرتبط با فست‌فودهاست.

 

خطرات بالقوه‌ی «تغذیه‌ی فست‌فودی» در طولانی مدت

حال که با اثرات کوتاه مدت فست‌فودها روی سلامت‌تان آشنا شدید بهتر است اندکی هم به آینده نگاهی بیندازیم و اثرات این قبیل غذاها را در طولانی مدت بررسی کنیم.

فست‌فودها در طولانی مدت باعث:

* اضافه وزن

* ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

* ابتلا به فشار خون

* ابتلا به برخی سرطان‌ها مثل سرطان پروستات، پانکراس، سینه، ریه، روده و ...

* ابتلا به دیابت

* چاقی مفرط

* اختلالات کیسه‌ی صفرا

* و همچنین افسردگی می‌شود.

 

آماری در خصوص چاقی مفرط:

در آمریکا از هر 4 نفر یک نفر دچار چاقی مفرط است. در انگلستان از هر 40 زن 1 زن از چاقی مفرط رنج می‌برد و در اروپا نیز نیمی از افراد بزرگ‌سال چاق هستند و حدود 30 درصد آن‌ها دچار چاقی مفرط هستند.



[ چهارشنبه 90/7/27 ] [ 10:16 صبح ] [ فولادپور ]
 

 نمایش تصویر در وضیعت عادی

شهید بزگوار حضرت آیت الله حاج آقا عطاء الله اشرفی اصفهانی در سال 1323 هجری قمری در یک خانواده روحانی در خمینی شهر متولد شد.
وی فرزند مرحوم حجت الاسلام و المسلمین میرزا اسدالله فرزند مرحوم حجت الاسلام میرزا محمد جعفر بود و جد اعلای ایشان از علمای بزرگ جبل عامل بود. وی تنها فرزند ذکوری بود که از پدرشان بیادگار مانده بود و پس از دوران کودکی جهت تحصیل علوم دینیه به شهر اصفهان رهسپار شد.

 

تحصیلات:


شهید آیت الله اشرفی از آغاز کودکی برای تحصیل علوم دینیه به حوزه علمیه آمد و ابتدا در یکی از مدارس قدیمی به نام مدرسه نوریه به تحصیل مشغول شد. و مدت 10 سال بطور متوالی در حوزه علمیه اصفهان اشتغال به تحصیل داشتند. سپس در سن 22 سالگی جهت ادامه تحصیل و طی مدارج عالیه علوم اسلامی رهسپار حوزه علمیه قم شد.
ایشان جمعا مدت 23 سال در حوزه علمیه قم و 12 سال در حوزه علمیه اصفهان بود و در این مدتی که در این دو حوزه علمیه اشتغال داشت ضمن کسب علم و دانش و نیل به درجات عالیه اجتهاد، مورد توجه خاص اساتید بزرگ و علما بود و مرحوم آیت الله بروجردی و مرحوم آیت الله حاج سید محمدتقی خوانساری به ایشان عنایت خاصی داشتند. بطوریکه هر وقت به اصفهان می رفت و سپس به قم مراجعت می کرد این دو بزرگوار و همچنین دیگر علما از ایشان دیدن می کردند.

خدمات آن شهید بزرگوار:


1-تاسیس حوزه علمیه امام خمینی در باختران و اداره این حوزه با بیش از 60 نفر طلاب.
2-بازسازی مدرسه مرحوم آیت الله بروجردی.
3-توسعه کتابخانه مدرسه مرحوم آیت الله بروجردی که قریب دو هزارجلد به کتابهای آن اضافه نمودند.
4-تاسیس حوزه علمیه جهت خواهران، که پس از شهادت ایشان به نام حوزه علمیه شهید محراب نامگذاری شد.
5-ایجاد وحدت کامل بین روحانیت شیعه و سنی که از بزرگترین خدمات آن شهید است که در طول تصدی مسئولیت بعنوان امام جمعه در این رابطه سمینارهای متعددی در شهرهای مختلف بویژه با حضور برادران اهل سنت تشکیل داد که اثرات بسیار مطلوبی داشته است.
6-بازسازی مسجد جامع باختران که از برکت نماز جمعه این مسجد بازسازی کامل شده است.
7-بازنمودن شماره حسابهای متعدد به نام مهاجرین جنگی و جبهه جنگ و بازسازی مناطق جنگی و همچنین کمک به سیل زدگان خوزستان و زلزله کرمان و طبس که تمام وجوه این شماره حسابها جمع آوری و برای نجات برادران و خواهران آسیب دیده و برادران رزمنده صرف شده است.

نقش شهید در دوران دفاع مقدس:


با آغاز جنگ تحمیلی و بسیج همه جانبه مردم و قوای مسلح برای حضور در جبهه و پشتیبانی جبهه های جنگ، آیت الله اشرفی نیز با مهم توصیف کردن مسئله جنگ، در مدت 25 ماه در تمام خطبه های نماز جمعه و مصاحبه ها و پیام های خود به حضور مردم در جبهه ها تأکید می ورزیدند.
شهید محراب، دائماً با حضور در جبهه ها به دیدار رزمندگان می شتافت و مقید بود که برای آنان سخنرانی کند. و با یکایک رزمندگان مصافحه می کرد و با آنان به گفتگو می نشست و می فرمود: "وقتی به جبهه می روم تا مدتی روحیه ام قوی می شود."
علی رغم کهولت سن مسافت های طولانی و راه های صعب العبور را به عشق دیدار دلاور مردان جبهه توحید، با وسایل نقلیه نظامی در شرایط دشوار می پیمود. بارها در جبهه های ایلام، قصر شیرین و پادگان ابوذر، گیلان غرب، نوسود، بستان، آبادان، خرمشهر، سومار حضور یافت و با سخنرانی های دلنشین، به سپاهان اسلام روحیه بخشید. پس از آزادی قصر شیرین به آن شهر سفر کرد و با خواندن دو رکعت نماز شکر در مسجد این شهر،‌ سپاسگزاری خود را به درگاه خداوند به جای آورد.
وجود آن روحانی جلیل القدر در مناطق عملیاتی سبب دلگرمی رزمندگان و باعث شور و شوق بسیار در آنها می گردید. یک بار پس از عزیمت به منطقه جنوب، عازم شهر آزاد شده بستان گردید و زیر بمباران وحشیانه دشمن وارد شهر شد و از آنجا عازم آبادان شد. هنگام آغاز عملیات فتح المبین در دوم فروردین 1361، در قرارگاه حضور یافت و پیشنهاد کرد عملیات به نام حضرت زهرا سلام الله علیها نامگذاری شود.
در دومین سفر خود به خوزستان پس از آزادی خرمشهر، عازم اهواز شد و مردم این شهر نماز شکر را به امامت ایشان به جای آوردند. بعداز ظهر همان روز علی رغم مخالفت فرماندهان، وی و امام جمعه اهواز عازم منطقه خرمشهر شدند و پس از ورود به شهر، به مسجد جامع در جمع رزمندگان حضور یافتند و فرمودند:
"امروز یکی از روزهای مهم اسلامی و یوم الله است و از جمله آرزوهای من فتح خرمشهر بود که بحمدالله من زنده ماندم و این روز را دیدم."
در شب جمعه هشتم مهر 1361 در منطقه غرب، عملیات مسلم بن عقیل با حضور شهید و تنی چند از مقامات کشوری و لشکری آغاز شد. ایشان در آن شب حال عجیبی داشت و یک لحظه آرام نداشت و تا صبح به دعا و مناجات مشغول بود و لحظه ای هم به استراحت نپرداخت. نزدیکی های صبح بود که یک عدد گلوله توپ در نزدیکی چادر ایشان منفجر شد. فرماندهان جهت ترک آن محل اصرار کردند،‌اما ایشان نپذیرفت و فرمود:
"من از این محل نمی روم و آماده هر گونه مسئله ای هستم، زیرا خون من رنگین تر و جان من عزیزتر از این عزیزان رزمنده نیست. من باید تا پایان عملیات اینجا باشم." سرانجام شهید محلاتی، عبا و عمامه ایشان را برداشت و بر سر و دوش ایشان گذاشت و عصا را به دستش داده و او را عازم کرمانشاه کرد.
در پشت جبهه هم فعالیت های چشگیری داشت که از جمله آنها افتتاح حسابی در بانک برای جمع آوری کمک های نقدی به جبهه ها بود. حساب دیگری نیز جهت کمک به مهاجران جنگ افتتاح کردند. حساب دیگری نیز جهت بازسازی منطقه گیلان غرب که به استان کرمانشاه محول شده بود، اختصاص دادند.
شهید به مسئله وحدت بین شیعه و سنی اهمیتی فوق العاده می داد و اقدامات ایشان در این زمینه بسیار مؤثر واقع می شد.

شهادت آن شهید بزرگوار:


ایشان پس از 80 سال زندگی پرافتخار خود و خدمت به اسلام و قرآن توسط یکی از مزدوران امریکا و منافقین کوردل در ساعت 15/12 ظهر 23 مهرماه 1361 در سنگر نماز جمعه مسجد جامع و در محراب نماز به افتخار شهادت نائل آمد و طومار زندگی پرافتخارش نه تنها بسته نشد بلکه ورقی دیگر خورد و نامش در صحنه گیتی مانند خورشید برای همیشه می درخشد،‌ روحش شاد و نامش جاویدان باد.


[ شنبه 90/7/23 ] [ 7:28 عصر ] [ فولادپور ]

 

زندگی نامه


حافظ شیرازی، شمس الدین محمد

(سال و محل تولد: 726 هـ.ق- شیراز ، سال و محل وفات: 791 هـ.ق- شیراز)

شمس الدین محمد حافظ ملقب به خواجه حافظ شیرازی و مشهور به لسان الغیب از مشهورترین شعرای تاریخ ایران زمین است که تا نام ایران زنده و پا برجاست نام وی نیز جاودان خواهد بود.

با وجود شهرت والای این شاعران گران مایه در خصوص دوران زندگی حافظ بویژه زمان به دنیا آمدن او اطلاعات دقیقی در دست نیست ولی در حدود سال 726 ه.ق در شهر شیراز به دنیا آمد است.

اطلاعات چندانی از خانواده و اجداد خواجه حافظ در دست نیست و ظاهراً پدرش بهاء الدین نام داشته و در دوره سلطنت اتابکان فارس از اصفهان به شیراز مهاجرت کرده است. شمس الدین از دوران طفولیت به مکتب و مدرسه روی آوردو آموخت سپری نمودن علوم و معلومات معمول زمان خویش به محضر علما و فضلای زادگاهش شتافت و از این بزرگان بویژه قوام الدین عبدا... بهره ها گرفت.

خواجه در دوران جوانی بر تمام علوم مذهبی و ادبی روزگار خود تسلط یافت.

او هنوز دهه بیست زندگی خود را سپری ننموده بود که به یکی از مشاهیر علم و ادب دیار خود تبدل شد. وی در این دوره علاوه بر اندوخته عمیق علمی و ادبی خود قرآن را نیز کامل از حفظ داشت و از این روی تخلص حافظ بر خود نهاد.

دوران جوانی حافظ مصادف بود با افول سلسله محلی اتابکان فارس و این ایالات مهم به تصرف خاندان اینجو در آمده بود. حافظ که در همان دوره به شهرت والایی دست یافته بود مورد توجه و امرای اینجو قرار گرفت و پس از راه یافتن به دربار آنان به مقامی بزرگ نزد شاه شیخ جمال الدین ابواسحاق حاکم فارس دست یافت.

دوره حکومت شاه ابواسحاق اینجو توأم با عدالت و انصاف بود و این امیر دانشمند و ادب دوست در دوره حکمرانی خود که از سال 742 تا 754 ه.ق بطول انجامید در عمرانی و آبادانی فارس و آسایش و امنیت مردم این ایالت بویژه شیراز کوشید.

حافظ از لطف امیرابواسحاق بهره مند بود و در اشعار خود با ستودن وی در القابی همچون (جمال چهره اسلام) و (سپهر علم وحیاء) حق شناسی خود را نسبت به این امیر نیکوکار بیان داشت.

پس از این دوره صلح و صفا امیر مبارزه الدین مؤسس سلسله آل مظفر در سال 754 ه.ق بر امیر اسحاق چیره گشت و پس از آنکه او را در میدان شهر شیراز به قتل رساند حکومتی مبتنی بر ظلم و ستم و سخت گیری را در سراسر ایالت فارس حکمفرما ساخت.

امیر مبارز الدین شاهی تند خوی و متعصب و ستمگر بود.حافظ در غزلی به این موضوع چنین اشاره می کند:

راستی خاتم فیروزه بو اسحاقی ----- خوش درخشید ولی دولت مستعجل بود
دیدی آن قهقهه کبک خرامان حافظ ----- که زسر پنجه شاهین قضا غافل بود

لازم به ذکر است حافظ در معدود مدایحی که گفته است نه تنها متانت خود را از دست نداده است بلکه همچون سعدی ممدوحان خود را پند داده و کیفر دهر و ناپایداری این دنیا و لزوم رعایت انصاف و عدالت را به آنان گوشزد کرده است.

اقدامات امیر مبارزالدین با مخالفت و نارضایتی حافظ مواجه گشت و وی با تاختن بر اینگونه اعمال آن را ریاکارانه و ناشی از خشک اندیشی و تعصب مذهبی قشری امیر مبارز الدین دانست.

سلطنت امیر مبارز الدین مدت زیادی به طول نیانجامید و در سال 759 ه.ق دو تن از پسران او شاه محمود و شاه شجاع که از خشونت بسیار امیر به تنگ آمده بودند توطئه ای فراهم آورده و پدر را از حکومت خلع کردند. این دو امیر نیز به نوبه خود احترام فراوانی به حافظ می گذاشتند و از آنجا که بهره ای نیز از ادبیات و علوم داشتند شاعر بلند آوازه دیار خویش را مورد حمایت خاص خود قرار دادند.

اواخر زندگی شاعر بلند آوازه ایران همزمان بود با حمله امیر تیمور و این پادشاه بیرحم و خونریز پس از جنایات و خونریزی های فراوانی که در اصفهان انجام داد و از هفتاد هزار سر بریده مردم آن دیار چند مناره ساخت روبه سوی شیراز نهاد.

مرگ حافظ احتمالاً در سال 971 ه.ق روی داده است و حافظ در گلگشت مصلی که منطقه ای زیبا و با صفا بود و حافظ علاقه زیادی به آن داشت به خاک سپرده شد و از آن پس آن محل به حافظیه مشهور گشت.

نقل شده است که در هنگام تشییع جنازه خواجه شیراز گروهی از متعصبان که اشعار شاعر و اشارات او به می و مطرب و ساقی را گواهی بر شرک و کفروی می دانستند مانع دفن حکیم به آیین مسلمانان شدند.

در مشاجره ای که بین دوستداران شاعر و مخالفان او در گرفت سرانجام قرار بر آن شد تا تفألی به دیوان خواجه زده و داوری را به اشعار او واگذارند. پس از باز کردن دیوان اشعار این بیت شاهد آمد:

قدیم دریغ مدار از جنازه حافظ ----- که گرچه غرق گناه است می رود به بهشت

حافظ بیشتر عمر خود را در شیراز گذراند و بر خلاف سعدی به جز یک سفر کوتاه به یزد و یک مسافرت نیمه تمام به بندر هرمز همواره در شیراز بود.

وی در دوران زندگی خود به شهرت عظیمی در سر تا سر ایران دست یافت و اشعار او به مناطقی دور دست همچون هند نیز راه یافت.

نقل شده است که وی مورد احترام فراوان سلاطین آل جلایر و پادشاهان بهمنی دکن هندوستان قرار داشت و پادشاهان زیادی او را به پایتخت های خود دعوت کردند. حافظ تنها دعوت محمود شاه بهمنی را پذیرفت و عازم آن سرزمین شد ولی چون به بندر هرمز رسید و سوار کشتی شد طوفانی در گرفت و خواجه که در خشکی، آشوب و طوفان حوادث گوناگونی را دیده بود نخواست خود را گرفتار آشوب دریا نیز بسازد از این رو از مسافرت شد.

شهرت اصلی حافظ و رمز پویایی جاودانه آوازه او به سبب غزلسرایی و سرایش غزل های بسیار زیباست.



[ دوشنبه 90/7/18 ] [ 7:12 عصر ] [ فولادپور ]

سپید نامان

ای سبزپوشان سپید دل، ای حماسه سازان پیروز، ای سنگرداران همیشه بیدار، ای نشان های سرافرازی بر دوش، آرامش شهرهامان نشان از سبزی نام و یاد شماست؛ شمایی که سینه در سینه و مشت در مشتْ در پهنای همه آبادی ها، در برابر طاغوتِ بیداد و ستم ایستاده اید و در مصاف با اهریمنان شب پرست، بر پیکره سیاه ظلم، تیر و تبر فرود آورده و بر ریشه فساد تیشه می کوبید.

ای رهروان راه عدالت، ای دلیر مردان، بیداری و هوشیاری را با استقامت و ایمان پیوند زنید و هم چون همیشه، به کار بهشتیِ پاسداری از ارزش های اسلام و انقلاب تداوم بخشید. ای سپیدنامان، کتاب وجودتان به شیرازه امن وامان خداوندی مستحکم و پابرجایْ و خروش مخلصانه شما، در بارگاه کبریایی مقبول و مأجور باد.



[ دوشنبه 90/7/18 ] [ 7:4 عصر ] [ فولادپور ]

ثواب زیارت امام رضا علیه السلام از زبان امام رضا علیه السلام

امام رضا علیه السلام در تشویق مردم به ولایت مداری و آگاه ساختن آنها از مقام والای امام معصوم، ثواب زیارت خویش را چنین بیان داشته است. «هر کس مرا زیارت کند، واجب است من نیز در قیامت به زیارت او بروم. سوگند به خدا... هر کس از شیعیان نزد قبر من دو رکعت نماز بخواند، مستحق آمرزش است». نیز از ایشان است که: «ه کس مرا زیارت کند، من نیز روز قیامت در سه جا نزد او می روم تا او را از سختی های قیامت برهانم: هنگامی که نامه های اعمال را به دست چپ و راست می دهند، هنگام عبور از صراط و هنگام نهادن اعمال در میزان».

                                                                        

نمایش تصویر در وضیعت عادی



[ دوشنبه 90/7/11 ] [ 11:45 صبح ] [ فولادپور ]
........ مطالب قدیمی‌تر >>

درباره وبلاگ
برچسب‌ها
امکانات وب